Újabb eredményes évet zárt 2024-ben a Vajda-Papír Kft., Magyarország vezető higiéniaipapírtermék-gyártója új exportpiacok megszerzését készítette elő, növelte a kivitel arányát az értékesítésen belül és több mint 40%-kal növelte közületi üzletági értékesítését. Ezzel részben kompenzálni tudta a külpiacok gyengébb keresletét, illetve a cellulóz és az energiahordozók drágulásának negatív hatásait.
Stabil, eredményes évet zárt tavaly a Vajda-Papír – A közületi üzletágat erősítették
A tavalyi eredmények megalapozzák az idei bővülő terveket, a tavalyit meghaladó árbevételt és a növekvő EBITDA-t. A 2024-es esztendő a hatékonyságnövelés, a fenntarthatóság és az innováció jegyében telt: napelempark és biomassza-erőmű előkészítését és tervezését kezdte meg a vállalat csoport. A Vajda-Papír 2025-ben bővülést tervez, kapacitásnövelő beruházáson és a külpiaci pozícióinak további erősítésén dolgozik - közölte a Budapesti Értéktőzsdén (BÉT) is jelen lévő társaság. Vajda Attila a cég alapító ügyvezetője ismertette, hogy a Vajda-Papír összesített hazai forgalma 84,7 milliárd forint volt, a norvégiai leányvállalaté pedig 16,8 milliárd, a Vajda-Papír Csoport éves konszolidált nettó árbevétele 2024-ben meghaladta a 70 milliárd forintot. 2025. első negyedévében a Vajda-Papír Kft. nettó árbevétele 26,0 milliárd forint volt, míg konszolidált szinten ugyanez 19,5 milliárd forintot tett ki. A tavalyi stratégiai döntések a 2025-ös évben a vállalat 20%-os növekedését teszik reálissá és megalapozottá.
Vajda Attila a cégcsoport alapító-ügyvezetője felidézte, hogy az energiaárak 2023-as mérséklődésének és a termelékenység javulásának köszönhetően a 2023-as esztendőben a Vajda-Papír Csoport rekordnagyságú profitot ért el, mind abszolút értékben, mind az árbevételhez viszonyítva. 2024-ben azonban a vállalat költségeinek közel 70%-át kitevő higiéniai alappapír világpiaci beszerzési ára növekedésnek indult és a cellulóz árak is emelkedtek, ami komoly kihívások elé állította a Cégcsoportot. A költségek optimalizálását az integrált termelés tette lehetővé. A 2024-ben több, mint 70 milliárd forint éves nettó árbevétellel rendelkező Vajda-Papír Cégcsoport a cég önálló gyártói márkái mellett (Ooops!, Sindy, Star) jelentős tételben vállalt bérgyártást, illetve sajátmárkás termékeket termelt különböző üzletláncok számára. Kereskedelmi partnerei között szinte minden nemzetközi és magyar kereskedelmi lánc megtalálható.
A Vajda-Papír Kft. az értékesítési piacain csökkenő kereslet volt megfigyelhető. A kiskereskedelmi forgalom jelentősen,a higiéniai papírtermékek kereslete is kissé csökkent. Az értékesített termékek átlagos bruttó értékesítési ára 8%-kal csökkent 2023-hoz viszonyítva.
Vajda Attila hangsúlyozta, általánosságban elmondható, hogy a háztartáshigiéniai-papír kereslete erősen kapcsolódik az életszínvonalhoz, és hosszú időtartamot vizsgálva erős az összefüggés a papírfogyasztás és GDP alakulása között. „Ezt figyelembe véve nem meglepő, hogy a Vajda-Papír Kft. fontos piacainak számító Magyarországon, Csehországban, Szlovákiában, Lengyelországban, Romániában az egy főre jutó évi átlagos háztartási papírtermék fogyasztás alacsonyabb az Egyesült Államok, illetve Nyugat-Európa higiéniai papír fogyasztásától. Míg az USA-ban és Európa nyugati országaiban az egy főre jutó fogyasztás körülbelül 20-22 kg, addig egy átlagos hazai vásárló ennek csak 50-55%-át (kb. 9-10 kg-ot) használja fel évente. Hasonlóan 9-10 kg-os évi átlagos felhasználás jellemzi Csehországot, Szlovákiát és Lengyelországot, Románia esetében azonban még ennél is alacsonyabb a fogyasztás, egy főre évi 4-6,5 kg,– mondta. Megjegyezte, hogy ennek alapján a higiéniaipapír-piacban még jelentős növekedési tartalékok rejlenek a piaci szereplők, így a cég számára is.
Vajda Attila ismertette, a hazai háztartásipapír-piac éves fogyasztása 90-100 ezer tonna, forgalma pedig évi kb. 120 milliárd forint. A piac átlagos évi növekedése a Covid, majd az energiaválság és inflációs hatás miatt kissé csökkent mennyiségben, 2024-ben értékben is 7,8% csökkenést mutatott, ez volumenben mínusz 2,4%-t jelentett.
A Vajda-Papír Kft. tradicionálisan erős pozícióval rendelkezik a hipermarketekben és a független boltokban, ahol az Ooops!, Star és Sindy márkáival a piac közel 20%-át fedi le. További lehetőség van a piacbővítésre a disztribúció növelésén keresztül is. A nemzetközi láncok esetében előnyt jelent még, hogy egy szerződéssel a nemzetközi piacok is elérhetők - hangsúlyozta. Megjegyezte, hogy a Vajda-Papír Kft. már most is kihasználja az ebben rejlő üzleti lehetőséget, de további potenciált jelent az Ooops! termékkör és az országok bővítése is.
2024-ben folytatódtak az automatizációs beruházások, korszerű ipari robotokat üzemeltek be a feldolgozó gépsorok végegységeihez. Ezek az ipari robotok a késztermékek rakat képzését, fóliázását, beazonosítását és egyedi raklap címkézését majd készletre vételezését végzik.
Hatalmas eredménynek nevezte Vajda Attila, hogy egy ilyen piaci környezetben végül egy olyan stratégiai váltást hoztak meg az év során, amivel sikerült az újabb német-osztrák piacokra belépni. Olyan volumeneket tudtunk elnyerni tenderen, amelyek a 2025-ös évben a vállalat 20%-os növekedését teszik reálissá és megalapozottá. Ez már a jelenlegi számokban is jól látszik - hangsúlyozta. A cég Svédországban és Norvégiában egyaránt erősítette pozícióit a saját gyártású termékek piacán.
Vajda Attila elmondta: a vállalat nemcsak a termelékenység növelésére, hanem a fenntarthatóság erősítésére is kiemelt figyelmet fordít. Az elmúlt tíz évben közel 40 milliárd forintot költöttek környezetbarát beruházásokra, melyeknek köszönhetően jelentősen csökkentették az energiafelhasználást és a károsanyag-kibocsátást. A saját gyártású alapanyagok révén csökkent a szállítási igény, ami évente mintegy 400 ezer liter üzemanyag-megtakarítást és a szén-dioxid-kibocsátás mérséklését eredményezte. Emellett a gyártási folyamatok hatékonysága is javult: egy tonna alappapír előállításához ma már akár 26%-kal kevesebb villamos energiára és 70%-kal kevesebb vízre van szükség, mint korábban. A cég célja a működés környezeti hatásainak további csökkentése, az energiahatékonyság növelése és a megújuló energiaforrások arányának bővítése. Ennek érdekében a Vajda-Papír újabb fejlesztésekbe kezdett: a magyar kormány Gyármentő támogatási programjának több mint 10 milliárd forintos támogatásával napelempark és biomassza-erőmű építését készített elő. A cégcsoport folyamatos fejlesztéseivel világviszonylatban is a legkorszerűbb technológiával, környezetkímélő módon állítja elő a fogyasztók által egyre kedveltebb higiéniai papírtermékeit.
„Eddigi eredményeink igazolják, hogy helyes döntés volt a modern technológia, a környezettudatos gyártás és a munkavállalók folyamatos képzése mellett elköteleződni. Ezzel nemcsak a papíripar hozzáadott értékét növeljük, hanem a nemzetgazdaság erősödéséhez is hozzájárulunk” – mondta Vajda Attila, a Vajda-Papír alapító ügyvezetője. Hangsúlyozta: a Skandinávia és Magyarország közötti gyártási tengely lehetővé teszi, hogy a Vajda-Papír Cégcsoport Észak-, Nyugat- és Dél-Európában, valamint a Balkánon is meghatározó beszállítóként legyen jelen, kiváló ár-érték arányú, alacsony környezeti terhelésű higiéniai termékeivel. A skandináv piac további kiaknázása, valamint a régiós jelenlét és export bővítése érdekében a vállalat újabb beruházásokat és fejlesztéseket tervez.
A Vajda-Papír Közép- és Kelet-Európában, a Baltikumban és Skandináviában is meghatározó piaci jelenléttel rendelkező vállalat, több mint 30 országba exportálja termékeit. Csoportszinten több mint 700 munkavállalót foglalkoztat, három magyarországi és egy norvégiai telephellyel rendelkezik. A 140 ezer tonnás éves gyártási kapacitású, 100 %-os magyar családi tulajdonban lévő Vajda-Papír a hazai kereslet 55-60%-át állítja elő, a termelés 60%-át szállítja külföldre. Az európai országok mellett Ázsiába, sőt a Karib tenger térségébe is eljutnak az Ooops! márkanevű termékek a gyáraikból.