A 100 %-os magyar tulajdonban lévő Vajda-Papír éves higiéniai alappapír gyártása bőven meghaladja a belföldi igényeket, így akár Magyarország önellátása is biztosított lehet ezekből a termékekből, még a koronavírus-járvány alatt megnövekedett kereslet mellett is. Az idén 20 éves piacvezető cég higiéniai papírtermékekből – toalettpapír, papír zsebkendő, papírtörlő – exportra is termel, dunaföldvári gyárának, Európa legmodernebb, a régió legnagyobb papíripari üzemének Ooops! márkájú és sajátmárkás termékeit Skandináviába, a Baltikumba és Kelet-Közép-Európa több mint 20 országába szállítják. A külpiaci értékesítés a koronavírus-járvány idején sem állt le, köszönhetőn a rendelkezésre álló, évi 140 ezer tonnás feldolgozó kapacitásnak és a másfél éve átadott, modern technológiájú gyár rugalmas gyártási teljesítményének.
Magyarország önellátó a higiéniai papírtermékekből
A koronavírus-járvány kitörése óta az eddigi, átlagosan napi 2 millió tekercs gyártását 3 millióra emelte a toalettpapír termékeknél a magyar piacon vezető vállalkozás. Papírtörlőből 20%-kal, papír zsebkendőből pedig 10%-kal emelték a termelést, de a rendelésállomány – átmenetileg – egyes termékekből a háromszorosára nőtt a kiskereskedelmi láncoknál. Egy átlagos évben – azt alapul véve, hogy egy magyar családban egy fő évi 9 kilogramm higiéniai papírterméket használ fel –, a cégcsoport 13 millió ember higiéniai papírszükségleteit elégítheti ki, így a nagyobb kereslet sem jelent gondot. A megugró igényeket a vállalkozás 100 százalékban ki tudja elégíteni – hangsúlyozta a Vajda-Papír Kft. ügyvezető igazgatója, Vajda Attila.
A magyar piac zökkenőmentes ellátása annak is köszönhető, hogy a legalapvetőbb termékek papír alapanyagainak 100 százalékát belföldön állítja elő a Vajda-Papír. Ez a teljes termékportfolió alapanyagának 50 százalékát jelenti. A raktárkészlet és termelési kapacitásuk felkészült a megnövekedett igények kielégítésére. Az erősödő kereslet kielégítésére csaknem száz fővel bővítik a létszámot a három magyarországi telephelyen – tudatta a cégvezető. A nem hazai előállítású, alap- és segédanyag szállítmányoknál előfordulhatott kisebb ingadozás olyan termékszegmensekben, mint a dobozos papír zsebkendő, szalvéta, négyrétegű toalettpapír, de ezt a megfelelő tervezéssel és jó beszállítói kapcsolatainak köszönhetően a cég minimálisra szorította.
Tudomásuk szerint a kiskereskedelmi árak nem emelkedtek, az akciók azonban a megugró működési költségek miatt elmaradnak. Az extra higiéniai és megelőző intézkedések, idős munkavállalók védelmében tett lépések költségei, az egyes alapanyagok és az azokhoz kapcsolódó szállítmányozás drágulása és a devizahatás is emeli a kiadásokat.
Vajda Attila hangsúlyozta, hogy a papírgyártás és feldolgozás Magyarországon a rendszerváltás előtt jelentős iparág volt, a privatizáció után azonban sok gyár bezárt. A Vajda-Papír 20 éve alakult családi vállalkozásként és a cégvezető vallja, hogy bár csoportszinten mintegy 600 munkavállalót foglalkoztatnak, továbbra is családi vállalkozásként tevékenykednek, azonban ma már nemzetközi színtéren és multinacionális gondolkodással. 2013-ban Norvégiában nyitottak több mint 100 új munkahelyet teremtő leányvállalatot. 2014-ben a vállalat 1,8 milliárd forint értékű kapacitásbővítő nagyberuházást valósított meg Magyarországon, ebből a vissza nem térítendő támogatás összege 136 millió forint volt. A világ egyik legmodernebb higiéniai papírüzemének számító dunaföldvári gyárának fejlesztését pedig 2018-ban fejezte be a cég, a beruházást a magyar kormány nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházásai közé sorolta, és a Nagyvállalati Beruházási Támogatási programban 4,5 milliárd forint vissza nem térítendő támogatásban részesítette. A 15 milliárd forintos beruházás mintegy 15%-át, közel 2,5 milliárd forintot önerőből fektettek be, a fennmaradó összeget pedig hosszútávú, 7 és 10 év alatt visszafizetendő hitelekből finanszírozzák.
Vajda Attila azt is elmondta, hogy a dunaföldvári gyár bővítésének második üteme az előkészítő mérnöki tevékenységeknél tart, a beruházáshoz újabb állami támogatást igényeltek. A fejlesztés további 70 főnek biztosít munkát, és 70.000 tonna többletkapacitást jelent majd. Hangsúlyozta azt is, hogy a fejlesztésnek köszönhetően Dunaföldváron az alapanyaggyártástól a késztermék értékesítéséig minden egy helyen történik, ami az ellátás biztonsága mellett a költségeket és a környezeti terhelést is csökkenti.
A cégvezetés kiemelten kezeli az üzem ökológiai lábnyomának mérséklését, Vajda Attila arról is beszámolt, hogy a kormányzati támogatásnak is köszönhetően nemzetközi szinten is kiemelkedő modern technológiát építettek ki az új gyárban; felelős és ellenőrzött erdőgazdaságból származó cellulózrosttal, csökkentett energia-, és vízfelhasználással dolgoznak. A gyár által felhasznált fa alapanyag tudatosan, ipari felhasználásra telepített erdőkből származik, és a gyártás során felhasználandó víz mennyisége is jóval kevesebb, mint a korábbi technológiával működő papírüzemeké. Kiemelte: a gyártás során keletkező összes mellékterméket felhasználják. A termékinnovációnál is szempont a környezetvédelem: Dunaföldváron gurigamentes (duda nélküli) Ooops! papírtörlő termék gyártását indították el 2019-ben, ezzel is „zöldítve” a terméket. A távolabbi jövőt illetőn Vajda Attila az újrahasznosítható és újrahasznosított műanyagot tartalmazó csomagolóanyagok további elterjedésével számol, ami az újrahasznosítási körforgás és a környezetvédelem szempontjából is egyaránt fontos.
A higiéniai papírfogyasztás a higiénés elvárások és igények erősödésével folyamatosan emelkedik, Magyarországon is komoly még a növekedési potenciál – hangsúlyozta, megjegyezve, hogy az iparág fejlődési lehetőségeire tekintettel a cég az ITM-mel és a Magyar Kereskedelmi és Iparkamarával is együttműködik a papírgyártás és -feldolgozás témakörére kiterjedő nappali képzés újraindításának érdekében. Beszámolt arról is, hogy Magyarországon mind több ágazatban sikerül új partnerekkel együttműködnie a vállalatnak, 2019-ben például a hoteleket, közintézményeket, ipari létesítményeket kiszolgáló közületi piac felé nyitott a vállalat. A Vajda-Papír folyamatos, dinamikus fejlődése külföldön is jelentős, a cég népszerű Skandináviában, de erősítette helyzetét Közép-Kelet-Európában továbbá a Baltikumban, miközben új piacok meghódításába kezdett Észak-Afrikában, valamint a Közel-Keleten.
Vajda Attila elmondta, hogy az idei terveken a cég vezetése nem módosított, azzal számolnak, hogy a Vajda-Papír Kft. értékesítési árbevétele 25 milliárd forintra nő a tavalyi 24 milliárd forintról. A Vajda-Papir Scandinavia bevétele 14 milliárd forintra, a Vajda Real Estate Kft-é pedig 11 milliárd forintra emelkedik, így az 50 milliárd forintos összbevétel csaknem 4 milliárd forinttal haladja meg a tavalyit. Hosszú távon a korábbiaknál magasabb szinten stabilizálódó fogyasztással számol a cégvezető, amit a vállalat néhány jelentős export-partnere már meg is erősített.
Szigorú óvintézkedések mellett zajlik a gyártás
A Vajda-Papír Kft. elkötelezett a munkavállalói egészségmegóvása érdekében, ezért szigorú egészségvédelmi intézkedéseket, folyamatosan frissülő eljárásrendet vezettek be a vállalatnál. A home-office azonnali bevezetésre került, azon munkakörökben, ahol ez lehetséges volt. A takarító személyzet létszámát és a takarítások számát is bővítették; a szociális helyiségekben létrejövő lehetséges kontaktusok számát, valamint az ügyfél és látogató kezelést minimalizálták. Az üzemi munka a legszigorúbb óvintézkedés mellett történik, melyhez minden szükséges higiéniás és védőeszközt biztosítanak. Emellett az is elmondható, hogy a Vajda-Papír Kft. az iparágban teljesíthető legmagasabb higiéniai, és termékbiztonsági követelményeknek megfelelő tanúsítványokkal rendelkezik, amelyek hatásköre kiterjed az alap- és segédanyag-beszerzés, -átvétel, -tárolás, -előkészítés, a termékelőállítás és értékesítés munkafolyamataira, helyszíneire és az érintett dolgozókra (pl. HACCP, FSC, BRC, Nordic Ecolabel).
Budapest, 2020. április 23. Vajda-Papír Kft.